Projekty ulg podatkowych wspierających innowacje

W ramach tzw. Polskiego Ładu Ministerstwo Finansów chce wprowadzić do przepisów o podatkach dochodowych PIT oraz CIT rozwiązania wspierające innowacyjność przedsiębiorców. Nowe przepisy miałyby obowiązywać już od stycznia 2022 r., a 21 czerwca zakończyły się prekonsultuje projektu przepisów. W dużej części przepisy kasują obecnie funkcjonujące nieefektywności uniemożliwiające pełne skorzystanie z już obowiązujących ulg, a także wprowadzają nowe ulgi takie jak ulga na prototyp czy ulga na robotyzacje.

Zmiany w uldze B+R

Przygotowywane zmiany dotyczą modyfikacji zasad korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej oraz IP Box. Obecnie obowiązujące przepisy przewidują możliwość obniżenia podstawy opodatkowania do wysokości 150% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo – rozwojową, tzw. kosztów kwalifikowanych. Jest to preferencja dla centrów badawczo – rozwojowych, ponieważ pozostali podatnicy mogą skorzystać tylko z możliwości 100% odliczenia. Centra badawczo-rozwojowe to przedsiębiorstwa, które uzyskały od właściwego ministra ds. gospodarki status CBR, nadany na podstawie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej w zakresie prowadzonych prac badawczo – rozwojowych.

Ministerstwo Finansów planuje podwyższenie kwoty preferencji ze 150% na 200% kosztów kwalifikowanych. Dotyczyć to będzie również kosztów uzyskania i utrzymania patentu, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego oraz prawa ochronnego na wzór użytkowy.

Inni podatnicy też będą mili możliwość zastosowania limitu odliczeń 200% wyłącznie w przypadku kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników (także na podstawie umów zlecenie i o dzieło), realizujących działalność badawczo- rozwojową.

B+R i IP Box

Ponadto zmiany przewidują możliwość jednoczesnego skorzystania z ulgi B+R oraz ulgi IP Box. Obecnie przepisy nie dają takiej możliwości co oznacza, że preferencyjna stawka 5% wynikająca z IP Box nie może być stosowana do kosztów kwalifikowanych wynikających z B+R. Innymi słowy przedsiębiorca decydując się w procesie produkcyjnym na skorzystanie z B+R nie miał możliwości skorzystania z IP Box przy komercjalizacji swoich prac. Planowane rozwiązanie zdecydowanie zachęci przedsiębiorców do skorzystania z ulg B+R oraz IP Box, które w obecnej chwili są „badane” przez podatników i stosunkowo niedużo podmiotów z nich korzysta, czekając na pierwsze sprawy wynikające z kontroli podatkowych i orzeczeń sądów.

Ulga na innowacyjnych pracowników

Projekt przepisów przewiduje możliwość skorzystania z odliczenia całości nieodliczonej, a przysługującej ulgi B+R, poprzez prawo do odliczenia tej kwoty od zaliczek płaconych na podatek dochodowy od osób fizycznych, wykonujących na podstawie umowy o pracę, zlecenie czy działo pracę w ramach B+R i poświęcających na nią 50% swojego czasu pracy. Chodzi o pracowników takich jak programiści, badacze, wynalazcy, inżynierowie, farmaceuci czy konstruktorzy.

Ulga na prototypy

Preferencja zaprezentowana w projekcie nowych przepisów zakłada możliwość pomniejszenia  podstawy opodatkowania o koszty produkcji próbnej nowego produktu, a także wprowadzenia takiego produktu na rynek. Warunkiem jest, że taki wydatek musi zostać poniesiony w ramach ulgi B+R. Wysokość odliczenia będzie wynosić do 30% poniesionych kosztów, nie więcej niż 10% dochodu. Ponadto przepisy mają zawierać precyzyjną listę wydatków, które można uznać za przydatne do opracowania prototypu i wprowadzenia do na rynek, co w ocenie Ministerstwa Finansów ma zwiększyć pewność stosowanego prawa i zmniejszyć zarazem liczbę sporów sądowych z tego tytułu. Rozwiązanie zasadniczo ma wspierać twórców, a pomysł jego wdrożenia pochodzi z przepisów funkcjonujących we Francji.

Ulga na robotyzację

Podatnicy dzięki tej uldze będą mieli możliwość odliczenia od dochodu dodatkowych 50% kosztów zakupu robota oraz wydatków związanych z jego instalacją i montażem, oprogramowaniem, a także przeszkoleniem pracowników. Ministerstwo w projekcie bardzo dokładnie określa definicję robota przemysłowego.

Komentarz

Projektowane przepisy są na bardzo wczesnym stadium, gdzie nie dokonano jeszcze oceny ich wpływu na budżet państwa. Z pewnością planowane rozwiązania nakierowane są na wsparcie rozwoju innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach oraz zwiększenie poziomu robotyzacji. Dla wielu podatników może być to szansa na znaczne obniżenie zobowiązań podatkowych i możliwość przyspieszenia rozwoju gospodarczego. Niemniej należy zwrócić także uwagę, że przepisy choć korzystne w wielu miejscach pozostawiają jeszcze otwarte furtki do interpretacji oraz potencjalnych sporów. Ponadto stosunkowo krótki okres w jakim planowane jest wejście w życie przepisów może spowodować wejście przepisów wadliwych, niedopracowanych, stworzonych na potrzebę chwili dla rządzących, a nie jako realny instrument wsparcia przedsiębiorców innowacyjnych.