Obowiązek wystawiania faktury ustrukturyzowanej nie dotyczy:
- Podatników zagranicznych nieposiadających w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
- Podatników posiadających stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce, ale którzy nie wykonują z niego dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których istnieje obowiązek wystawienia faktury.
- Podatników korzystających z procedur szczególnych w zakresie objętych nimi czynności, tj.:
- procedury nieunijnej dotyczącej niektórych usług (dotyczy usług świadczonych na rzecz konsumentów, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji, wykonywanych przez podmiot spoza UE),
- szczególnej procedury w zakresie świadczenia usług międzynarodowego okazjonalnego przewozu drogowego osób,
- szczególnej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych (tzw. SOTI).
- Podatnicy korzystający z wymienionych wyżej procedur szczególnych mają obowiązek wystawiać faktury elektroniczne lub faktury w postaci papierowej.
- Sprzedaży na rzecz nabywcy towarów lub usług będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (art. 106ga ust. 2 pkt 4 znowelizowanej ustawy o VAT). Oznacza to wyłączenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich (B2C) z zastosowaniem KSeF. Taka możliwość nie będzie istniała nawet jako opcja.
Zatem w przypadku żądania faktury przez nabywcę będącego osobą fizyczną podatnicy będą wystawiać faktury w dotychczasowy sposób – elektroniczne lub w postaci papierowej.
- Niektórych podmiotów wyłączonych w drodze rozporządzenia wydanego na podstawie delegacji przewidzianej w ustawie o KSeF. W przedstawionym przez MF projekcie rozporządzenia w sprawie przypadków odpowiednio dokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur5, zdecydowano się na wyłączenie z KSeF faktur dotyczących usług przejazdu autostradami oraz usług przewozu osób, które dokumentowane są jednorazowymi biletami, oraz faktur wystawianych z tytułu świadczenia usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, za które pobierane są opłaty trasowe, które w imieniu Polskiej Żeglugi Powietrznej wystawia Centralne Biuro Opłat Trasowych (CRCO) Europejskiej Organizacji do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL).